Pages

Iklan

Tekan Iklan Kat Bawah.

Monday 25 August 2014

Servis Kereta

Tukar Fan Belt/ V Belt Myvi 1.3 Auto

Sebelum anda ingin menukar fan belt, eloklah anda bertanya dlu beberapa kedai mekanik berkenaan dgn kos untuk menukar alat ganti tersebut. hal ini kerana harga tukar fan belt agak berbeza. Untuk pengetahuan anda semua, fan belt seelok2nya perlu di tukar setiap 20 000km perjalanan. Ini saya tanya pada member yang kerja kt pusat servis perodua. Berbalik kepada kos pemasangan dan upah tukar belt ini, aritu saya ada pg sebuah kedai di Kuala Selangor, tokey kedai tu ckp tukar V belt dan upah sekali adalah Rm 85.. peggghhhh...Rasa macam mahal giler..Hari ini pg kedai kt Sg Siput, Perak, tokey kedai tu ckap V Belt (Jenama BANDO) shja harga Rm45 dan kos upah Rm 10..Jadi apa lagi,, saya tukar terus tanpa ragu2 sbab dah lama sgt xtukar,,heheh..Dalam 20 minit terus siap..

Tukar Spark Plug Myvi 1.3 Auto

Alang2 dah nak servis kereta,,saya terus suh mekanik tu tukar spark plug sekali..memang dh lama xtukar..Td mekanik buka plug kereta saya,,mmg dh cm brkarat dan WAJIB kena tukar..maklumla rsanya kereta dh jalan lebih 90 000km dh heheh..Spark plug ada mcm2 jenis dan yg pling terbaik adalah jenama IRRIDIUM, tp tu hrga lebih dari RM150..xmampu gua nak tukar,,jadi ambil lah yg biasa sje jenama Bosch yg hrga RM 28..Upah pasang dlm RM7..perghh kene lg hehe..Tp mn2 plug pn sma sja cma yg mhal tu lmbat la ckt kte nak gnti blik..Klu yg biase ni dlm 20 000km - 30 000km blh la gnti.. Disebabkan saya dh lma xtukar plug, td masa mekanik tu nk buka plug yg last skali,,mnyak bnykk trkeluar..mekanik tu ckp ada masalah plug seal..Aduhai duit lagi..Tokey tu ckp klu nk repair mslh plug seal ini kosnya dlm RM65 shj..Disebabkan hari dh lwat,,xdi nk tukar kna dtg esok plk huhu...




No comments:

Post a Comment