Pages

Iklan

Tekan Iklan Kat Bawah.

Wednesday 13 November 2013

PENYELAMAT FILE DAN DOKUMEN ANDA!

GOOGLE DRIVE? APA TU...

Penyelamat File dan Dokumen Penting Kita..!!Sila Baca kat bawah...

Google Drive?

Apa itu google Drive? Sebelum ini aku tidak pernah ambil peduli dan ambil tahu pun tentang Google Drive ini. Selepas dari aku menghasilkan blog aku sendiri, barulah aku mula mencari ilmu ICT ni sedikit demi sedikit. Disebabkan aku ni seorang yang prihatin dan bermurah hati untuk kongsikan bahan2 menarik pada anda semua, melaui blog ini merupakan patform untuk aku kongsikan bersama anda. Hehe poyo jer.....Sebenarnya, syarikat google telah memudahkan kepada semua pengguna atau pelayar internet yang menggunakan google dengan pelbagai jenis kemudahan. Antaranya adalah google drive ini. Hasil daripada carian aku sendiri dalan internet, barulah aku tahu cara menggunakan google drive ini dengan betul. Jadi, sebenarnya apa manfaat sekiranya kita gunakan google Drive ini. Sebelum itu, aku nak ceritakan sedikit sejarah datangnya aplikasi google Drive ini.

Sejarah Google Drive dan Peranannya
Google Drive ini adalah layanan cloud storage Google dan dilancarkan pada 12 April 2012, yang dahulunya goole drive ini adalah google docs. Walaupun dapat mengolah data sebanyak 1Tb, google drive hanya memberikan kapasiti sebanyak 5Gb. Walaubagaimanapun, peranan google Drive ini sangat besar terutamanya kepada mereka2 yang mempunyai blog untuk berkongsi bahan2 menarik, dan pelbagi lagi. Tidak lupa juga kepada mereka yang mempunyai pelbagai jenis file penting dan tidak tahu ke mana untuk menyimpan file anda dengan selamat. Simpan dalam laptop walaupun security tinggi pun tidak selamat kerana kalau hardisk laptop corrupted, almarhum lah semuanya.hehe…   

Fungsi Google Drive
Kepada mereka yang mempunyai PC atau Laptop, anda semua mesti seringkali mendengar istilah BACK UP FILE sekiranya anda ingin format anda punya PC atau Latop. Sebelum ini kebanyakan daripada kita termasuklah aku sendiri pun selalu back up file atau simpan file penting dalam email sama ada email Yahoo atau Gmail. Tetapi, kelemahan untuk menyimpan file dalam email ini adalah untuk kita nak upload kita punya file, hanya dibenarkan untuk file yang mempunyai kapasiti tidak lebih dari 25Mb sahaja. Kemudian, kapasiti untuk simpan file dalam email hanya terhad dan memerlukan masa yang lama untuk upload kita punya file. Aku bukan cakap email ini tidak bagus, ianya penting untuk kita berkongsi atau menghantar sesuatu kepada kenalan dan sebagainya. Cuma di sini aku nak bagitahu cara untuk menyimpan file dalam email ini tidak sesuai sangat. Antara fungsi google Drive ialah:
1.       Pada Google Drive ini, kita dapat mengolah data seperti data di dokumen, spreadsheet, dan   
presentation dalam waktu yang sama dan cepat.
2.       Data atau file yang dibuat, secara langsung dapat dilihat oleh orang lain. Tetapi kita sahaja
yang boleh membenarkan sama ada orang lain boleh tengok kita punya bahan atau pun tidak. Security tinggi..
3.    Tidak hanya melihat, namun orang lain juga dapat mengedit ataupun memberi komen
       Documen kita.
4.       Google Drive juga dapat digunakan dalam Gadget seperti smartphone, tablet, dan yang
lainnya.
5.    Kita dapat menyimpan data kita sehingga 5Gb tanpa harus merasa takut kehilangan data.
6.    Dapat diakses dimana saja asalkan mempunyai internet.
             7.   Satu aplikasi mudah untuk anda upload bahan2 dan sebagainya dalam blog anda.


Bagaimana Cara Mendapatkan Google Drive
 Anda hanya perlu mempunyai akaun Gmail sahaja dan anda boleh terus masuk ke laman google Drive dan sign up. Klik link ini untuk masuk ke laman google Drive https://drive.google.com . semoga anda berpuas hati dan enjoy.!jangan lupa bagi komen kat bawah tu..

No comments:

Post a Comment